Google Analytics vs. Google Search Console: Hvad skal jeg bruge?

Hvis du har en hjemmeside, er det afgørende at forstå, hvordan dine besøgende opfører sig, og hvordan din hjemmeside præsterer i søgemaskinerne. To gratis værktøjer, Google selv stiller til rådighed, er Google Analytics og Google Search Console. Men hvornår skal du bruge det ene ift. det andet?

I dette blogindlæg kigger vi på forskellene mellem Google Analytics og Google Search Console, så du bedre kan finde ud af, hvornår du skal bruge hvad.

Bliv klogere på:

Google Analytics - Følg brugernes adfærd på din hjemmeside

Google Analytics - Forstå dine besøgendes adfærd

Med Google Analytics kan du blandt andet se, hvilke kilder dine besøgende kommer fra, hvordan de klikker rundt på siden og hvornår de klikker væk fra din side. Den information kan du bruge til bedre at forstå den besøgendes adfærd og dermed fokusere på de områder, din side kan forbedres.

Konverteringsoptimering

Data fra Google Analytics kan bruges i den øvelse, vi kender som “konverteringsoptimering”. At konvertere en besøgende handler om, at få dem til at foretage en handling. Det kan være, at få dem til at købe et produkt, men det kan også være at få dem til at tilmelde sig nyhedsmail eller se en video, der guider dem i deres beslutningsproces. For at få dine besøgende til at foretage en handling, er det essentielt, at du giver dem en god oplevelse på din hjemmeside. Derfor kigger vi på data fra Google Analytics.

Alternativ til Google Analytics

Der har været et par krumspring med Google Analytics ift. datadeling det seneste år, der har fået os til at kigge på alternativer. (Du kan læse om krumspringet her) Og i mellemtiden er jeg faldet pladask for det danske Mouseflow. På Mouseflow kan du se statistikker og 1:1 optagelser af dine brugeres adfærd på siden – det er som at kigge dem over skulderen. Du kan også se heatmaps, scroll % og kliks, der alt sammen føjer til din samlede forståelse af brugeroplevelsen. Det er lige så let at installere som Google Analytics, og har du en lille side, kan du sagtens “nøjes” med den gratis version.

Google Search Console - Følg din hjemmesides performance i søgevisninger

Google Search Console - Følg din hjemmesides performance på Google

Google Search Console (GSC) er et værktøj, der er designet specielt til at hjælpe dig med at forstå, hvordan din hjemmeside præsterer i Google-søgeresultaterne. Med GSC kan du spore din hjemmesides performance i Googles søgevisninger, identificere fejl og problemer, og sørge for, at Google indekserer dine sider korrekt. 

Dette værktøj er et af de vigtigste, når det kommer til søgemaskineoptimering, fordi du let kan få overblik over, om du er på rette vej med dine SEO-indsatser.

"Hvad skal jeg bruge?"

Forskellen på Google Analytics og Google Search Console

Data fra Google Analytics viser dig, hvordan dine besøgende navigerer på din hjemmeside (brugeradfærd), hvor data fra Google Search Console viser dig, hvordan din hjemmeside præsterer i Googles søgevisninger (rank).

Dette værktøj er et af de vigtigste, når det kommer til søgemaskineoptimering, fordi du let kan få overblik over, om du er på rette vej med dine SEO-indsatser.

Konverteringsoptimering er en del af en optimal SEO-indsats, så vi arbejder aktivt med data om brugeradfærd, såvel som performancedata på GSC. Vil vi fokusere mere på, at øge trafikken fra Google til hjemmesiden, arbejder vi primært i GSC.

SÅ konklusionen er – du kan ikke vælge “enten/eller”. Google Analytics og Google Search Console bidrager hver især med indsigter til din samlede SEO-strategi.

Få flere tips i indbakken!

Hvis det var tips, du kunne bruge, kan jeg glæde dig med, at du kan få mange flere direkte i din indbakke.

Skriv dig op til nyhedsmail herunder.

Sulten efter flere SEO-snacks?