3 SEO-tips til din butiks hjemmeside
Har din virksomheds online synlighed indflydelse på besøgende i din fysiske butik? Ja – særligt, hvis du lægger dine indsatser rigtigt. Her er tre tips til opgaver, du kan skrive på din to-do liste, når du vil møde dine kommende kunder online.
På denne side kan du læse om:
Hvad er lokal SEO?
Lokal SEO er en markedsføringsstrategi, der fokuserer på at forbedre synligheden og placeringen af en virksomhed i søgeresultater på søgemaskiner som Google. Dermed sørger du for, at din butik er synlig, når din lokale målgruppe søger på dine produkter.
Når folk søger efter produkter eller tjenester i deres nærområde, bruger de ofte søgemaskiner til at finde relevante lokale virksomheder. Fordelen ved lokal SEO er, at du etablerer en relation til din målgruppe, allerede inden de træder ind i din butik. Ifølge E-handelsanalysen 2020 researcher 87% af forbrugerne online, inden de træder ind i en butik, hvor kun 3% starter deres produktresearch i butikken. Det kan skabe stof til eftertanke.
Heldigvis kan du komme godt i gang allerede i dag. Her er tre tips til at gøre din fysiske forretning synlig online.
#1 - Få bedre online synlighed med basic SEO
Ved at optimere din hjemmeside til søgemaskiner som Google kan du forbedre din synlighed i organiske (ikke-betalte) søgeresultater.
Du kan komme godt i gang med basic SEO til din butiks hjemmeside ved at:
- Bruge relevante søgeord – dvs. kald en spade for en spade. (Læs mere om søgeord her)
- Sørge for, at din hjemmeside er teknisk velfungerende – så den performer bedre og hurtigere.
- Tjekke at din side er mobilvenlig – 28,76% af danskerne besøger internettet fra deres telefon
Det vil hjælpe dig med at rangere højere på Google og øge sandsynligheden for, at folk finder din butik online og besøger den personligt.
#2 - Lokalt samarbejde giver flere besøgende - på hjemmeside og i butik
Udover din egen hjemmeside kan du også udnytte dine samarbejder til at forbedre din lokale SEO. Det gør du ved at minde dine samarbejdspartnere om, at linke til din hjemmeside, ifbm. jeres samarbejde. Det kan være i et nyhedsbrev, i et blogindlæg eller lign. Sørg for, at dine virksomhedsoplysninger er konsistente og opdaterede.
Brug også din egen hjemmeside til at linke til dine samarbejdspartnere og relevante projekter. Tænk på internettet, som et kæmpe spindelvæv. Det handler om at sætte din hjemmeside i forbindelse med relevante hjemmesider og personer via linkbuilding. Dette vil hjælpe Google, såvel som din målgruppe, med at sætte din butik i den rette kontekst, vække troværdighed og
#3 - Gør det let at finde vej til din butik med Google Business profile
Med en Google business profile, bliver det let finde din butik for lokale kunder, såvel som turister i ferieperioderne. Når du opretter en profil kan den ses som visitkort på Google, samt Google maps, når potentielle kunder søger på eks. “sko”, “kaffe” eller “fiskestænger” i nærheden af dem.
Du kan gøre din profil lækker og let at fremsøge med eksempelvis:
- Rutevejledning
- Billeder
- Anmeldelser
- Og meget mere
Hvis du har brug for hjælp til at oprette din Google Business Profile, så stikker af fra dine lokale konkurrenter, står jeg klar til at hjælpe.
Det kan du læse meget mere om lige her:
Har du brug for hjælp til at gøre din hjemmeside synlig på Google?
Klik på den beskrivelse, der passer bedst til din forretning.
Har du svært ved at overskue opgaverne på din hjemmeside?
Få etableret den gode rutine, når du arbejder med din hjemmeside. Få en gratis guide der hjælper dig med huske de opgaver, der gør din hjemmeside SEO-venlig, når du opdaterer den.
Inkl. tjekliste og estimeret tidsforbrug på de enkelte opgaver, så de er lette at lægge i kalenderen.
Tilmeld dig nyhedsmail lige her.
