Alt om søgeord

Her kan du læse alt, hvad der er værd at vide om søgeord – for der er for mange et stort og tydeligt lighedstegn mellem søgeord og  SEO. 

Men er det så simpelt? Og hvad er søgeord egentlig?

Sæt dig godt til rette og bliv klogere på søgeord.

På denne side kan du læse om:

Hvad er søgeord egentlig?

Søgeord er de ord, din målgruppe skriver ind på Googles searchbar, når de vil finde noget.

Det kan være svar på et spørgsmål, det kan være sammenligning af produkter eller en rutevejledning til en specifik destination. Se et eksempel på søgeord her.

Søgeord kan være enkelte ord:

søgeord remoulade

Søgeord kan også være sætninger – så kaldes de søgeordsfraser.

De kan se sådan ud:

søgeord hvad er remoulade

Psst. bid lige mærke i forskellen på antallet af resultater. Jo færre resultater, des færre sider konkurrer om en plads på side et.

Hvad bruger man søgeord til?

Dine søgeord indgår gerne i dine tekster, sidetitel og beskrivelse, permalink og alt-tekst – hvis man følger tommelfingerreglerne fra gammel tid.

Brugen af søgeord har flere formål. Først den til højrebenet:

  1. At gøre det lettere for Google at indeksere din side korrekt

Siden “tidernes morgen” er søgeord blevet brugt til at vise Google, at man tilbyder viden om emner, der er relevante for søgende. I tidernes morgen var Google nemlig ikke klogere end at sammenholde ord i søgefeltet med ord på hjemmesider.
MEN – med Googles evne til at forstå enkelte ord i en kontekst, er det er efterhånden den mindste del af at bruge søgeord i sin SEO-strategi.

I dag bruges søgeord nemlig også til:

  1. At forstå målgruppens behov og derved finjustere brugerrejsen på din side
  2. At lære dine konkurrenter på Google at kende, så du kan lægge dig i overhalingsbanen
  3. At undgå søgeordskannibalisme, ved at tildele hver side sit eget søgeord

Når du får et overblik over de søgeord, der er relevante for din målgruppe såvel som din hjemmeside, giver det dig et unikt indblik i målgruppe og konkurrence, et overblik over indhold og en idebank til kommende indhold på din hjemmeside.

Hvad er det perfekte søgeord?

Det perfekte søgeord varierer fra hjemmeside til hjemmeside. Mest af alt handler det om, at nå det behov, din målgruppe har, når de søger efter det indhold, du tilbyder.

For at finde de perfekte søgeord til netop din hjemmeside, er det vigtigt, at du sætter dig din i din målgruppes overvejelsesproces og søgeintentioner.

Der er 4 søgeintentioner:

  1. Information
  2. Navigation
  3. Kommerciel
  4. Transaktion

Det gælder om at møde din målgruppe i deres søgeintention. Hvis ikke, du tager højde for din målgruppes intention, kan du risikere et nedenstående scenarie:

Målgruppe søger information > klikker ind på hjemmeside >
finder landingpage med salg (Transaktion) > søgeintention ikke mødt > klikker væk fra hjemmeside

Hvad er en søgeordsstrategi?

En søgeordsstrategi er din vejledning, både når din side skal rangere på Google, eller når du skal lave nyt indhold, såvel som når du skal fine tune brugerrejsen på din hjemmeside.

Forud for en søgeordsstrategi er der søgeordsanalysen. En søgeordsanalyse er en analyse af de søgeord din målgruppe bruger (baseret på en behovsanalyse og søgeintentioner), de søgeord dine konkurrenter rangerer på, samt trending søgeord på markedet. 

Slutteligt koges analyserne ned til strategi med søgeord til samtlige af dine sider, samt potentielle søgeord til dynamiske sider (blog, portefølje eller vidensbank).

Hvorfor bruge søgeord, hvis Googles algoritme forstår næsten alt?

Søgeord og en god søgeordsstrategi er med til at give dig overblik over de aktiviteter, du foretager på din hjemmeside. Den fejl jeg oftest ser i content, er at man glemmer at kalde en spade for en spade.

Prøv at se nedenstående eksempler:

Eksempel 1:

Undervisning med fokus på vejrtrækning og blide øvelser, der på én gang styrker og afspænder din krop.

Eksempel 2:

Yogahold med fokus på vejrtrækning og blide øvelser, der på én gang styrker og afspænder din krop.

Kan du se forskellen?

“Yogahold” står ikke nævnt i eksempel 1. Og selvom beskrivelsen er den samme, spares den besøgende, såvel som Google, for mange gisninger, når de skal regne ud, hvad der sælges med denne sætning.

Og jo mere specifik, du bliver, des lettere er det (for alle) at forstå hvornår din ydelse er relevant.

Eksempel 3: 

Vores Yin Yoga hold har fokus på vejrtrækning og blide øvelser, der på én gang styrker og afspænder din krop.

Hvis du ikke er konkret, når du skal fortælle om dit produkt, bliver dit budskab sværere at afkode – og så risikerer du, at potentielle kunder hopper fra, også selvom du har den rette løsning for dem.

Og selvom Google er bedre end nogensinde til at forstå content i en sammenhæng, undgår du at overlade noget til tilfældighederne, når du kalder en spade for en spade – og et yogahold for et yogahold.

Er søgeord stadig relevante i SEO anno 2023?

Der er tale om, at søgeord ikke er så relevante, som de har været i og med Google bliver bedre og bedre til at forstå indhold i forskellige kontekster.
Selvom søgeord ikke har den samme kraft, som de havde for 10 år siden, er de stadig relevante for at kortlægge målgruppens behov og forstå de intentioner, der ligger forud for en søgning.

Du kan ikke fylde din side med søgeord og kalde det en home run, men du kan bruge søgeord som et taktisk redskab til at blive vist på Google.

Opdatering Maj '23: Søgeord der imødekommer SGE er longtail.

Siden årsskiftet har vi set en rullende udvikling af AI som søgemaskine. En AI giver sammenhængende svar, som talte du med en person, hvor du på konventionelle søgemaskiner selv skal finde det rette svar på det, du søger.

Søgemaskiner, som vi kender dem, vokser sammen med AI. Hvis du har prøvet at skrive prompts til AI, vil du vide, at man skal være meget specifik for at få det ønskede svar. Derfor er det også en bred anbefaling ift SEO at begynde at kigge nærmere på longtail søgeord, dvs søgeord der består af 3 ord eller mere.

Når du arbejder med long til søgeord rammer du en niche, så her gælder det om at være synkroniseret med sin målgruppes behov og forventninger. 

Du kan læse mere om SGE ved at klikke her.

Siden opdateres løbende

Så hvis du vil være sikker på at modtage de seneste SEO nyheder direkte i din indbakke, kan du skrive dig op til min nyhedsmail lige her.

Sulten efter flere SEO-snacks?

Hvad er SEO?

En kort beskrivelse af, hvad SEO går ud på.

SEO ABC

De vigtigste SEO-begreber samlet ét sted.

Søgeintentioner

Lær mere om din målgruppes intentioner bag søgninger.

SEO tekster

Lær hvordan du bruger SEO i dine tekster.