Intentionen bag en søgning

- Reducér din afvisningsprocent med søgeintentioner

Når din målgruppe knapper op for en søgemaskine, har de en intention. Det kan bl.a. være intentionen om at få ny viden, om at sammenligne produkter eller om at købe. Denne intention kaldes en søgeintention (eller Search intent).

Bag intentionen har din målgruppe en forventning. Forventningen om at blive klogere ved at læse en faktuel artikel; at få et overblik med et reveiw af forskellige produkter eller at blive ført igennem en gnidningsfri købsproces.

Kender du søgeintentionen, kan du lettere imødekomme din målgruppes forventninger. 

Fordele ved søgeintentioner

Du skal selvfølgelig ikke sætte dig ind i brugen af søgeintentioner, kun for at hælde mere arbejde på din tallerken. Men der er mærkbare fordele at hente, hvis du fornemmer at dine besøgende ikke interagerer med din hjemmeside. Nogle af fordelene er:

  1. At være bevidst om intentionen bag en søgning, gør det lettere at koble relevante søgeord til dit indhold.
  2. Du ved hvilket format dit indhold præsenteres bedst i; billeder, faq, artikel, video osv. 
  3. Overblik over brugerrejsen. Du ved, hvad den besøgende har brug for ved næste klik og kan derved lettere vejlede målgruppen i en tryg købsproces.
  4. Lavere afvisningsprocent (dér hvor de besøgende hopper fra din side, uden at foretage en handling).

En lav afvisningsprocent giver goodwill hos Google, der vil prioritere at sætte dig højere i søgevisningerne, fordi du imødekommer målgruppens efterspørgseler.

Dermed behøver du  ikke famle i blinde, når du arbejder med din hjemmeside. Søgeintentioner er dine guidelines, når du skal oprette indhold, vedligeholde din hjemmeside, eller udbygge din SEO-strategi, for de tager nemlig udgangspunkt i den allervigtigste faktor i din virksomhed; din målgruppe.

De fire søgeintentioner - kort og godt

Information: Brugeren ønsker at udvide sin horisont, og er derfor modtagelig for ”tungere” indhold; mere tekst, video, billedserier. De/det spørgsmål du besvarer i dit indhold, skal stå tydeligt frem øverst på siden, så brugeren kan se, om de er på rette vej.

Kommerciel: Brugeren er ved at afklare, hvorvidt vedkommende skal købe. Her er det vigtigt at fremhæve dit produkts værdier og unique selling points. Vær præcis med punkter og billeder øverst på siden – gå ned i specifikationer af produktet længere nede på siden. Brugeren skal nok læse videre, når først du har vakt deres interesse.

Transaktion: Brugeren er klar til at trykke ”køb”. Lidt tekst. Tydelig knap/call to action – Hvad skal de gøre for at købe? Disse sider skal være meget ”lette” og intuitive. Det går ikke, at brugeren kører sur i processen, når først de sidder med dankortet fremme.

Navigation: Brugeren ved præcis, hvad de vil foretage sig på siden. De søger en konkret adresse, person, information. Eks. en opskrift på kanelsnegle – det har du måske oplevet; at du søger en specifik opskrift, men at du først skal læse hele livshistorien. Mange er ved at være så erfarne i denne kategori, at de ved at de skal scrolle forbi livshistorien for at komme til opskriften. Men det ved de ikke nødvendigvis med dine kontaktoplysninger, FAQ eller lign. En navigationsside skal kort og præcist besvare den søgeordsfrase, den fremsøges på. Ligesom med ”Transaktions-siderne” kan man uddybe længere nede på siden, for at understøtte sin ekspertviden overfor Google.

Herunder kan du læse mere om søgeord og indhold til de fire søgeintentioner.

Søgeord til de fire søgeintentioner

Et søgeord eller en søgefrase (en sætning) kan have forskellige intentioner.
Intentionen er bestemt af:

  • Hvem målgruppen er
  • Omstændighederne for søgningen
  • Aktuel status i brugerrejsen

Du kender din målgruppe bedst og har dermed også den bedste ide om, hvornår de har behov for den viden, du tilbyder på din hjemmeside.

Omstændighederne for søgningen beskriver om de søger på telefon eller computer, eller derhjemme eller på cafe. Der er forskel på, hvordan man søger i de specifikke omstændigheder. 

Herunder får du en beskrivelse af omstændighederne for hver søgeintention og et par eksempler fra en psykoterapeuts målgruppe.

Information

 

Når din målgruppe søger information, søger de ny viden eller at få finjusteret deres eksisterende viden. De er ikke nødvendigvis klar over, at de har et behov, der kan afhjælpes af dit produkt eller din ydelse. Derfor er det en god ide, at finde søgeord der relaterer sig til de symptomer, din målgruppe oplever, når de søger.

Klik her for at læse om indhold til søgeintentionen “information”.

Lad os sige, at du er psykoterapeut og din primære målgruppe har angst. Måske er de endnu ikke klar over, at der er hjælp at finde, så de søger information om det, de kan mærke. 

Eksempler på søgeord til søgeintentionen information:

Hvorfor har jeg hjertebanken?

Hvad er angst?

Angst fysiske symptomer

Angst psykiske symptomer

Kommerciel

 

“Kommerciel” søgeintention betyder, at målgruppen søger ud fra en igangværende overvejelsesproces. Det vil sige, at de overvejer de bedste muligheder ift. kvalitet og/eller pris og i den proces sammenligner dig med dine konkurrenter.

Klik her for at læse om indhold til søgeintentionen “kommerciel”.

Lad os igen tage eksemplet med psykoterapeuten og målgruppen med angst. Målgruppen er klar over, at der er hjælp at finde, og overvejer nu, hvor de kan få den bedste hjælp. Derfor undersøger de mulighederne.

Eksempler på søgeord til søgeintentionen kommerciel:

Behandling af angst

Bedste psykoterapeut

Lægehenvisning psykotereapeut

Transaktion

 

Din målgruppe er klar til at købe og vil egentlig bare navigeres hen til den side, hvor de kan trykke “køb”, “book” eller “bestil”. Her bliver målgruppen mere specifik i sine søgninger, for de ved, hvad de skal have.

Klik her for at læse om indhold til søgeintentionen “transaktion”.

Hvis de har afklaret, at det er dig (vi leger stadig, at du er psykoterapeut), der skal være deres behandler, vil de formentlig søge på dit navn eller brandnavn.

Eksempler på søgeord til søgeintentionen transaktion:

Book tid psykoterapeut

Psykoterapeut i nærheden

Kontakt psykoterapeut

Navigation

 

Søgeintentionen “navigation” stikker lidt af de fra de andre søgeintentioner i den forstand, at den søgende er helt bevidst om sit behov og hvor de skal navigeres hen på det store internet. Kort sagt er “navigation” den søgeintention, din målgruppe har, når de målrettet søger efter sider med bestemte oplysninger, ydelser eller produkter.

Klik her for at læse om indhold til søgeintentionen “navigation”.

Eksempler på søgeord til søgeintentionen navigation:

[Brandnavn]

[Produktnavn]

[Navn på ydelse]

[Specifikke oplysninger]

Ideer SEO | Tenna Lyng

Indhold til de fire søgeintentioner

Forestil dig, at du søger på kontaktoplysningerne (navigation) på en virksomhed. Når du  kommer ind på deres side via Google, bliver du mødt af et blogindlæg om virksomhedens værdier – kontaktoplysningerne er enten i bunden eller fremgår slet ikke. 

Følelsen af at ende i en blindgyde kan vække stor frustration hos den søgende – og der er større sandsynlighed for, at de klikker væk fra din side og går med en af dine konkurrenter.

Derfor er det også relevant at overveje, hvordan du pakker dine budskaber ind; altså, indholdets format. For at hjælpe dig lidt på vej, får du her en liste med ideer til indholdsformater, der passer til de enkelte søgeintentioner.

Indhold til Information

Din målgruppe søger ny viden. Derfor kan du med fordel nørde løs i dit indhold enten i form af blogindlæg, artikler, videoer eller infografikker.
Når din målgruppe har en intention om at finde information, er de ikke nødvendigvis bevidste om den problemstilling eller det behov, du kan hjælpe med. Brug derfor din taletid til at gøre dem klogere på, hvad de har brug for. 
 
Undgå: At sælge i dine informative opslag. Der er ikke noget mere ucharmerende end et desperat salg. Formidler du din viden godt, skal de nok huske dig.

Indhold til Kommerciel

Din målgruppe er bevidste om, at de har et behov. Når de har kommercielle søgeintentioner, vil det sige, at de bl.a. søger sammenligninger af produkter, ekspertviden om ydelser, anbefalinger af virksomheder. Alt sammen med udgangspunkt i at finde den bedste løsning for dem. Brug din taletid til at fortælle om dine unique selling points (hvad gør dig bedre end de andre), testemonials, videoer med brandfortællinger og andre elementer, der fortæller hvorfor du er det rette valg.

Husk: At gøre det let at handle på beslutningen om at købe. Træffer din målgruppe et valg om at købe, er det vigtigt, at de ikke skal søge for længe før de finder knappen, der sender dem videre i brugerrejsen.

Indhold til Transaktion

Målgruppen kender løsningen på deres behov og er nu afklaret til et køb. Helt kort søger de kontaktoplysninger eller en stor knap, hvor der står “køb”. Brug siden til at opsummere, hvad de køber og bøj din call to action i neon, så de ikke er i tvivl om, hvad de skal klikke.

Undgå: At stoppe for meget indhold ind på siden. Din målgruppe har på dette stadie taget en beslutning om at købe. Derfor er det yderst vigtigt, at du ikke taler dem fra den gode beslutning med et personligt essay, virksomhedens baggrundshistorie eller opskriften på din mormors kardemommeboller. Hold det til en essentiel beskrivelse af produktet og en tydelig CTA-knap.

Husk: Brugoplevelsen stopper ikke her. De kan nå at hoppe fra i købsprocessen, hvis den ikke forløber glidende. Test gerne dine processer, så du er sikker på, at der ikke er slinger i valsen.

Indhold til Navigation

Din målgruppe ved, hvad de skal vide. Her har de intentionen om at navigere til en specifik side med konkret viden. Det kan eksempelvis være kontaktoplysningerne til en behandler eller adressen, så de kan finde vej.

Undgå: At gemme de primære oplysninger nederst på siden. Din målgruppe søger et specifikt svar, så giv dem det de søger.

Hvordan finder man søgeintentionen?

Man kan få en fornemmelse af hvilken intention, der ligger bag søgningen ved at kigge på søgeordet. Som nævnt tidligere kan ét søgeord have flere søgeintentioner. Derfor er det vigtigt at tage forbehold for omstændighederne for søgningen.

Søgeordet “psykoterapeut” kan bruges i forskellige sammenhænge. Den søgende kan :

  1. Have intentionen at vide, hvad en psykoterapeut gør.
  2. Have intentionen om at finde en psykoterapeut.

Dermed kan man ikke slå lighedstegn mellem søgeord og søgeintentioner. Ét søgeord/en søgefrase kan have flere søgeintentioner. Det vigtigste er, at du appellerer til den søgeintention, der er relevant for din målgruppe. En SEO-strategi hjælper dig med at holde “snuden i sporet”, så du laver indhold, der tager udgangspunkt i den niche, du arbejder med og appellerer til din målgruppe, der hvor de er i deres købsovervejelser.

Intentions-research
Skal du bruge inspiration, kan du reseache på Google. Skriv dit søgeord og se hvilket indhold der præsenteres; det kan være, der er mange artikler (søgeintentionen information) eller adresser (søgeintentionen navigation). Brug resultaterne som retningslinjer for dit eget indhold.

Brug søgeintentionerne i brugerrejsen

Søgeintentioner hjælper dig med at få et overblik over brugerrejsen på din hjemmeside. Overvej gerne hvad og hvor meget din målgruppe skal vide, før de er købsmodne – og led dem først til et salg, når de er klar til at gribe til dankortet. Der er nemlig ikke nogen større moodkiller end at blive påduttet et salg af en, man endnu ikke kender eller har tillid til.

Vil du gerne tilbyde mere end tekster?

Hvis du har lyst til at få inspiration til at bruge forskellige formater aktivt til at møde din målgruppes søgeintentioner, har jeg oprettet en liste med inspiration til dig.