Content til din niche

SEO er fast arbejde. Fast arbejde i en jungle, hvor alt du er væbnet med er et forældet kort. Det er selvfølgelig ikke optimalt, så jeg vil gerne tegne en tidløs vejviser på dit kort til SEO-junglen; Nemlig niche content.

Googles algoritme opdateres med jævne mellemrum, du finder gode ideer til SEO implementering allevegne og det hænder også, at de er modstridende. Så vi kan ligesom godt slå fast, at forudsætningerne ikke er de fedeste, hvis du også skal have tid til at tjene penge i din biks.

Hvis du står tilbage og føler dig lidt forvirret, gerne vil ranke på Google, men ved ikke helt hvordan, så har jeg kun et råd til dig:

Fokusér på målgruppen – lav niche content.

Google fokuserer på brugerne, hvilket vil sige, at hvis du fokuserer på, at gøre din hjemmeside brugervenlig for målgruppen, kører du i samme spor som Google. 

Man behøver ikke være tekniknørd for at forstå, at det er godt.

Blogindlæg

Hvordan fokuserer man på målgruppen?

Ja, jeg ved såmænd godt, at det er begyndt at lyde som en floskel, så derfor vil jeg gerne uddybe. 

Målgruppen i fokus betyder kort sagt, at du tager højde for deres behov, ved at kigge på deres adfærd, såvel som at spørge dem. (Wohoo, kundekontakt!)

Til at kigge på deres adfærd, kan du bruge redskaber som Google analytics og Facebook business suite.

Dét du skal holde øje med, er hvad din målgruppe, synes er fedt (hyppige besøg eller mange likes) og hvad de synes er knap så fedt (frafald (bounce rate), få likes eller unfollow). 

Og hvis du er i tvivl – så spørg dem. Det behøver ikke være så farligt, og din målgruppe vil også gerne bades i dit lækre spotlight.

Det er let at falde i content-fælderne

Lad for guds skyld være med at ramme kulkælderen, når du støder på content, du har brugt timer på at producere, men som er floppet. Se det som timers investering i ny læring. Et par dårlige opslag, blogindlæg eller nyhedsmails, skal ikke splitte dig ad. Du sendte det ud i verden – og det er sejt. Nu kan du lære at blive endnu bedre.

Kig på dit content med målgruppens øjne. Spørg så dig selv, hvad der kan være årsagen:

  • Aktualitet

Det kan være, at timingen for dit indhold rammer dårligt. Her er årsagen som oftest ekstern, så læs din målgruppes omgivelser, og pas på med at planlægge indhold alt for langt ud i fremtiden.

  • Relevans

Måske er det slet ikke relevant for din målgruppe, eller relevant i den kontekst de forventer af dig. Forhold dig til din målgruppes behov – hvad har de brug for, hvad er relevant for dem? Generisk content, der har fokus på alle og ingen, gør ikke din målgruppe glade i låget. Det gør til gengæld niche content; hvor indholdet beriger deres hverdag.

  • Grammatik og korrektur

Puha, her kan vi alle genlæse nok så meget og alligevel være blinde for småfejl. Men bare dét, at du liiige læser dit indhold igennem igen, inden du sender det ud i verden kan bidrage til, at du ikke giver grammarnazis tics ved øjnelåget.

  • Manglende blikfang

Tekst i tekst med tekst på. Det er mit yndlingsformat, men jeg er en uddøende art. Du skal huske blikfang, som – igen – er relevant for målgruppen OG dit indhold. Det kan både være blikfang med billeder, videoer, tekst, you name it. Sørg for at det er med til at understøtte dit budskab.

Brug dine findings til at gøre dit gode content bedre. Husk igen, ikke at se det som et nederlag men et fundament for læring.

Lav niche content på dine styrker

Og nu kommer vi så til det sjove. For med din læring fra de mindre gode opslag, kan du blive endnu bedre til det, der underbygger din hjemmesides synlighed – nemlig SEO. 

Der findes mange former for indhold, som jeg underviser i på mit 4 ugers kursus “Fra SE-OH NO til SE-OH YEAH”.

Men dét DU skal fokusere på, er at lave indhold, din målgruppe synes er topspændende, og du synes er sjovt at lave.

See? Sweet spot right there aka din SEO-niche.

Måske er du god til at lave videoer?

Eller tage billeder?

Eller skrive artikler?

Når du nyder at lave content, vil det helt sikkert skinne igennem, og du vil helt naturligt have lyst til at give dig i kast med at lave mere.

Og indhold der er:

  • Aktuelt
  • Relevant
  • Lækkert at læse
  • Spændende at se

er tankevækkende, lærerigt og ikke mindst delbart – og dét kan vi godt li’.

Og et sidste tip jeg lige vil smide med i posen er, skriv dine SEO-dage i kalenderen. Hvis du filmer, så sæt tid af til at filme, klippe, skrive caption og poste på platforme. Så ved du, at du får det gjort.

Du er fortsat i en jungle, godt nok stadig med et forældet kort, men nu også med et kompas. Du ved hvilken vej, du skal gå. 

Afsted med dig.

// Tenna Lyng