Hvad er Core Web Vitals?

Synes du, at din hjemmesides rank har drillet de seneste dage? Måske ryger den uforklarligt op eller ned, eller måske kan du se, at dine SEO statistikker ryger i en skæv retning?

Forklaringen er simpel. Det er såmænd bare Google, der er ved at udrulle en opdateringen “Core web vitals”, som er en del af de samlede signaler for brugeroplevelsen på hjemmesiden.
Sidste gang Google implementerede en omfattende algoritme update var i December 2020, og flere har med både frygt og spænding set frem til opdateringen her til sommer. 

Forsinkelse i opdateringen og ny plan

“Googles opdatering var først sat til at udkomme i maj, men de måtte vente, da de endnu ikke var klar. Herpå er opdateringen blevet delt op i to udrulninger; en i juni og en i juli. 

Noget at være opmærksom på er, at hvis dine SEO stats hopper og danser nu, kan det ske, at de bliver udlignet til Juli. Google beder os om tålmodighed.

Men nu vi alligevel er ved det, kan vi lige så godt kigge på, hvad opdateringen går ud på.

Kort sagt, så er brugervenligheden i fokus. 

Lidt mere teknisk sagt, er det følgende tre parametre, du skal være opmærksom på:

  • Largest contentful paint
  • First input delay
  • Culmulative layout shift

Ovenstående er tre punkter ud af 7, der bidrager til Google Page Experience Signals. De resterende fire “web vitals” er:

  • Mobile friendly
  • Safe browsing
  • HTTPS
  • No intrusive interstitials

Men dem kan vi sludre om en anden dag. Nu dykker vi ned i Core web vitals.

Core web vitals

Om Googles Core Web Vitals update

Overskriften for hele dette cirkus er som sagt “Page experience”; altså brugeroplevelsen af din side. Jeg siger nu, som så mange gange før, at dine besøgendes oplevelse altid skal være i centrum, når du integrerer SEO – for netop dé signaler, bliver Google bedre og bedre til at navigere efter.

Lad os gennemgå de tre punkter i Core web vitals:

1. Largest contentful paint

Førhen har Google været meget opmærksom på, hvorvidt en hjemmesides første indhold er let at uploade (First contentful paint). Nu ændres det til, at Google primært er opmærksom på loading-hastigheden på det største indhold på siden. Det vil blandt andet sige, at hvis du har en video, store billeder, eller meget tekst samlet et sted på siden, vil Google vurdere load hastigheden på denne.

Til at imødekomme denne ændring i Googles algoritme, kan man kigge på følgende:

  • Implementering af caching
  • Fokusér på kritisk javascript
    Javascript der skal loades for at resten af siden kan fungere, skal optimeres først.
  • Server side rendering
    Indhold flyttes til server, hvis du har client-side rendering. Denne ændring foretages i koden.
    Det er muligt at læse lidt om her.
  • Alt der kan komprimeres, skal komprimeres.

2. First input delay

En anden opdatering i algoritmen fokuserer på, hvor lang tid der går, fra brugeren har interageret (klikket, scrollet mv) på siden, til der sker noget. Google er nemlig klar over, at der ikke er noget værre end at vente.

Til at imødekomme denne ændring i Googles algoritme, kan man kigge på følgende:

  • Forkort opgaver i koden
    Hvis du har mange store opgaver i din kode, kan du forsøge at korte dem op. Derved undgår du, at de bliver for tunge, når der interageres med siden.
  • Sørg for at javascript ikke blokerer for rendering af siden.

3. Culmulative layout shift

Sidst men ikke mindst en opdatering, jeg er kæmpe fan af. Stabilitet i layout. 

Har du prøvet, at klikke ind på en side, den loader, og bedst som du har fundet knappen, du skal klikke på, loader den lige igen og – puf – så er der 64 nye billeder, tekstbokse og reklamer du skal forholde dig til? Det gider Google ikke længere. 

Her kommer der blandt andet reklame ind som banner, og rykker resten af indholdet ned. Ydermere topper den lige med en pop-up til sidst.

Til at imødekomme denne ændring i Googles algoritme, kan man kigge på følgende:

  • Frigør plads til elementer med lang loadtid
    Dét Google fokuserer på, er om layoutet ændrer sig. Er der afsat plads til banner, billeder eller andet, der tager tid om at loade, er det fint nok.
    Dog kan jeg anbefale, at man kigger på prioritering af load i sin javascript for brugeroplevelsens skyld.
  • Reducér mængden af pop-ups
    Hvis du har cookies, reklamer eller nyhedsmail, læg dem i stedet som en integreret del af siden, så folk selv kan vælge til eller fra.

Hvis du har lyst til at se, hvordan Google crawler din side ovenpå denne opdatering, kan jeg anbefale, at du opretter en konto på Google Search Console. Alternativt kan du lave en hurtig audit på din hjemmesides performance på Google PageSpeed.

Har din hjemmeside været påvirket af ændringerne i algoritmen?

Lær mere om, hvordan det påvirker din hjemmeside – og måske også dit salg. Tag kontakt og bestil tid til en uforpligtende samtale om SEO i dag.

// Tenna Lyng