8 ideer til indholdsformater

Falder du let i “tekst-fælden?” Og måske endnu værre “essay-fælden”?

Essayfælden giver dig lyst til at fortælle din målgruppe, hvorfor de har brug for dit produkt, baseret på et mere eller mindre ustruktureret talepapir, der handler om din barndom.

Tekstfælden er lysten til at formidle alt via tekst. Nuvel, jeg er biased på nøjagtig dette punkt, men det skal ikke hindre mig i, at vise dig den store fagre verden med andre muligheder for at præsentere dit budskab.

Dit budskab kan nemlig pakkes ind på mange gode måder – og vi ved alle, at en farverig, appellerende indpakning, kan højne de gode forventninger og bidrager til den samlede oplevelse.

Så her får du 8 ideer til indholdsformater, der kan bruges til at understrege dit budskab, så det kommer helt ud til dem på bagerste række.

Content creation | Indholdsformater

#1 - Blogpost (subjektiv)

Blog posts er rigtig gode til at understøtte din virksomheds værdisæt. Formatet blogpost er subjektiv, modsat artikler, og kan bruges til at formidle holdninger, beskrive oplevelser og events i virksomheden og meget mere.

Her er et eksempel på en blog.
Du kan også bruge nedenstående formater på din blog.

#2 - Artikler (objektiv)

Brug artikler til at formidle din viden. Artikler kan eksempelvis være casebeskrivelser eller dataindsamling og research. Inkludér kildehenvisninger og eventuelle empiriske metoder.
Husk at artikler er objektive; undgå derfor fraser som “jeg synes” eller “min oplevelse er”. Inden du lægger din tekst online, er det en god ide at gennemgå dine tekster med fokus på ordet “jeg”, da det antyder en subjektivitet, der er forbeholdt blogposts.

Her er et eksempel på en artikel.

#3 - Infografik

En infografik er en samling af illustrationer, diagrammer eller billeder, der giver læseren et overblik over et komplekst emne. Ofte er der ikke særlig meget tekst i en infografik – men husk at beskrive infografikkens indhold i tilhørende tekst, da Google ikke kan se billeder.

#4 - Video

Video en fantastisk metode til at give den besøgende et personligt indblik i det du tilbyder. En video kan bruges i mange sammenhænge: Hvis du vil fortælle om dine værdier, hvis du vil præsentere et produkt eller du vil formidle din viden. Mange gange er en video det gode alternativ til en lang tekst. Husk dog at beskrive videoens indhold med en tekst, så Google kan forstå, hvad dit indhold handler om. 

#5 - Guide

De fleste elsker en god guide. En guide er en step by step beskrivelse af, hvordan din målgruppe kommer nærmere deres mål. Start med at lave en brainstorm over de spørgsmål, din målgruppe har, når de kommer til dig. Lav så en guide, der kan hjælpe dem på vej i deres proces.
Guides hjælper dig med at understøtte din viden og introducerer din målgruppe for dit høje niveau af kundeservice. Lav guides på din hjemmeside, der hjælper din målgruppe – og husk at linke til din kontaktside, så de kan komme videre, hvis de har brug for yderligere hjælp. 

#6 - Øvelser

Øvelser er den praktiske søster til guides. Måske vil du have din målgruppe til at arbejde med noget konkret, for at blive klar til dit produkt eller din ydelse? Konkrete øvelser sætter tankerne i gang hos din målgruppe og hjælper dem videre i deres proces. 

#7 - Billeder/galleri

Vi elsker alle visuelle elementer. Faktisk, så er der så godt som ingen, der vil læse så meget tekst, som det der står på denne side (så, godt gået!). Du kan altid bruge billeder til at understøtte dit budskab. Det kan også være, at dit budskab ligger i dine billeder. I så fald bør du huske at understøtte dem med tekst (og indsætte alt-tekst, så dine billeder bliver søgbare), da Google ikke kan se dine billeder.

#8 - Perspektivering/samling af links

Perspektivering hjælper målgruppen til at se dit budskab i et større perspektiv. Perspektivering kan indgå i alle ovenstående elementer, men kan også oprettes som en side med links til relevante videoer, artikler og statistikker. Husk at oprette links, så de åbner i ny fane, så dine besøgende ikke ledes væk fra din side.

Hvad er SEO?

En kort beskrivelse af, hvad SEO går ud på.

SEO ABC

De vigtigste SEO-begreber samlet ét sted.

Søgeintentioner

Lær mere om din målgruppes intentioner bag søgninger.

SEO tekster

Lær hvordan du bruger SEO i dine tekster.